یک کسب وکار خوب با یک ایده خوب شروع می شود. یک سری اصول ابتدایی وجود خواهد داشت که هر کارآفرین نوپا می تواند با رعایت آنها یک ایده خوب کسب و کاری را همراه با کار فراوان، به سرانجام برساند.موسسه حقوقی هما سعی دارد در این مقاله به نگاه شما دید بهتر و عمیق تری بدهد

تا ایده های  کسب و کارخود را بشناسید و از دیگر ایده ها متمایز کنید. اما باید دقت داشت که تنها یک ایده خوب کسب وکاری نمی تواند باعث موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار باشد. همانگونه که می بینید کسب و کارهای بیشماری با ایده های خوبی راه اندازی شده اند، ولی چرا برخی از آنها با شکست رو به رو شده و نتوانسته اند پیشرفت کنند؟

به صورتی امیدوارانه باید گفت که یک ایده خوب منجر به یک برنامه کسب و کاری خوب خواهد شد. برنامه کسب و کار آن چیزی است که شما تعریف می کنید، از جزئیات سرمایه گذاری، مشتریان هدف، زمان عرضه محصول و اینکه در چه جهتی محصول شما بیشتر سودده خواهد بود.

یکی از اولین کارهایی که باید بکنید، کسب آگاهی نسبت به موضوعی است که می خواهید در موردش ایده پردازی کنید. فکر نکنید علاقه بیش از حد شما نسبت به یک موضوع می تواند موتور خلاقیت تان را روشن کند. به جای اینکه با ایده های ناپخته کارنامه تان را خراب کنید، سعی کنید تا آنجا که می توانید برای شناخت بیشتر یک موضوع و متخصص شدن در آن زمان بگذارید.

معمولا افرادایده پرداز و خلاق از نظر داشتن ایده کمبودی ندارند، اما اگر ایده ها به خوبی مدیریت نشوند این قدرت خلاقه به سرعت می تواند تبدیل به یک ضعف شود.تبدیل به پیام هایی در ذهن شود که فرد را دچار دودلی و شک و حتی ترس در اجرای ایده کند. در ابتدا باید هدف شخص مشخص باشد تا ایده در راستای هدف باشد، داشتن ایده به تنهایی کافی نخواهد بود. ایده تان باید برای هدف تان مهم و هم چنین وابسته به آن باشد. ایده ها در ابتدا به نظر مسخره و هیجان انگیز می آیند اما هر ایده ای به نوبه ی خود کامل و شفاف می باشد. قبل از این که ایده های تان را عملی سازید، مطمئن شوید که واقعا" آن را درک کرده اید و مشخص نمایید که از عملی شدن چنین ایده ای چه انتظاری دارید. ایده های خود را روی کاغذ بنوسید تا هم از فراموشی جلوگیری شود و هم به ذهن این فرصت را می دهد که به جنبه های دیگر ایده فکر کند.

بعد از ارزیابی اولیه ایده هم اکنون باید به دنبال ویژگی متمایز ایده خود باشید.چه چیزی محصول شما را متمایز از بقیه محصولات مشابه در بازار می کند؟ آیا بازار محصول شما رقابتی است یعنی رقیبان فراوانی حضور دارند یا انحصاری شما نمونه اول و برتر محصول در بازار هستید؟ محصول شما جدید است یا نوآوری در محصولات مشابه در بازار است؟ یک ایده خوب پتانسیل بالایی برای ایجاد یک درآمد خوب دارد، اما هیچ ضمانتی نیست که همین الان یک شخص دیگر در یک مکان دیگر به روش خود این ایده را پیاده سازی نکرده باشد. یافتن این مهم مستلزم کمی تحقیق در این زمینه کاملا رقابتی استکه می تواند از شما در مقابل چنین احتمالاتی محافظت کند. اگر شما رقیبی را با همان ایده پیدا کردید، می توانید به راحتی قبل از اینکه سرمایه بسیاری را به کار تزریق کرده باشید و در واقع ضرر و زیانی محتمل شوید، عقب نشینی کنید و یا دست کم ایده خود را با کمی تغییر در مسیر انتخابی خود پیش ببرید.

مرحله ی بعد برنامه ریزی برای پیاده سازی ایده مورد نظر است.بر روی ایده تمرکز کنید. وقتی که تصمیم می گیرید که کدام ایده تان را باید عملی کنید و برای آن برنامه ریزی می کنید، زمان را برای عملی شدن ایده تان در نظر بگیرید! تمرکز بر روی ایده به معنی ایجاد گام های بعدی برای تحقق ایده ها به واقعیت ها است. یعنی از مرحله ی ایده به مرحله ی عمل برسیم. تمام انرژی تان را برای تحقق ایده تان متمرکز سازید.

خودتان باید به دقت همه نظرات را بررسی و ارزیابی کنید و در آخر با غریزه خودتان جلو بروید.
ممکن است چند ایده داشته باشید.متوجه این نکته باشید بین ایده خوب و ایده های مناسب تفاوتهای وجود دارددر واقع شما باید در بین ایده های خود ایده ایی را انتخاب کنید که اولا به هدف شما نزدیک باشد، دوما زمان مناسب اجرای آن ایده وجود داشته باشد در واقع عملی شدن آن بیشتر از ایده های دیگر باشد. قبل از اجرای ایده به ایده های موفق موجود نگاهی بیندازید و از آنها برای اجرای بهتر ایده و یا حتی ایده پردازی استفاده کنید.سعی کنیدمحدودیت ها، مشکلات و موانع پیش روی ایده خود را تا حد امکان پیدا و بررسی کنید، راههای حل یا حذف آنها را در نظر بگیرد.
بررسی مولفه های مسیر ایده تا عمل

مولفه هایی که باید در مسیر از ایده تا عمل در نظر داشته باشد به صورت خلاصه آور در زیر بیان شده است، با دقت و تمرکز بخوانید:

برای نگاه خلاقانه داشتن و یا کا رآفرین بودن دیدگاه ها و اصولی مورد نیاز است:

1.   اعتماد به نفس و خود باوری: اولین مولفه و مهمترین آن اعتماد به خود در حل مشکلات پیش بینی نشده ایی که ممکن است در مسیر تحقق ایده پیش بیاید. شما باید قادر به مسئولیت پذیری بالایی باشید . آنها اعتماد به خودشان را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند به انتهای راهشان نگاه کنند.

2.   مشاوره از کارشناسان: از آنهایی که قبلاً آن کار را انجام داده‌اند درس بگیرید. هیچوقت فکر نکنید که چون ایده شما بوده است، پاسخ همه سوال‌ها را دارید. ایده‌پردازی تفاوت زیادی با اجرای ایده‌ها دارد.اجازه بدهید مشاوران مخصوصتان شما را با درس‌هایی که از شکست‌ها و موفقیت‌های خود گرفته‌اند، راهنمایی کنند

3.   کمک از افراد با تجربه: اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری موفق باشید، باید به حرف‌های همه گوش دهید چون نمی‌دانید دقیقاً کی ممکن است یک ایده خوب از دهان کسی بشنوید. توصیه‌هایی که از این و آن می‌شنوید خوبند اما لزوماً همه آنها درست نیستند. آدم‌های کمی هستند که دانش لازم درمورد کار شما را داشته باشند. نظراتشان را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید از آنها سر در بیاورید و سعی کنید تفکر پشت نظرات منفی را درک کرده و بعد به تنهایی تصمیم‌گیری کنید.

4.   ریسک پذیر بودن: یکی از خصوصیت های بارز انسانهای ایده پرداز و خلاق می باشد.انسانهای ریسک گریز نمی توانند در مسیر تحقق ایده پیش بروند، وقتی کارها طبق برنامه ریزی پیش نرود این افراد تمرکز خود را ازدست می دهند و چه بسا در میانه راه متوقف شود.

5.   تهیه طرح توجیه اقتصادی: طرح تجاری سندی (Business plan)یک سند رسمی است که حاوی اهداف کسب و کار،دلایل این اهدف و بهترین راه رسیدن به آنها می باشد.در این طرح حتی پیشینه ی از کارهای مشابه صورت گرفته نیز آورده می شود.کارکرد اصلی طرح تجاری یا همان طرح توجیه را شاید بتوان قانع کردن سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این طرح به عنوان یکی از بهترین طرح های موجود و با سود و درآمد قابل قبول می باشد. اقداماتی که برای رشد ایده خود انجام داده اید تا حدودی یرخی از سوالات در مورد ایده را توضیح داده است ولی برای قانع کردن دیگران برای همکاری با شما کافی نبوده است چون آنها تعصبات خاصی که شما در مورد ایده خود دارید را ندارند و همچنین بسیاری از جزییات ایده شما که برای خودتان با اهمیت است برای آنها اهمیت چندانی ندارد،در واقع شما برای جلب رضایت سرمایه گذاران باید مولفه هایی که آنها نیاز دارند را بررسی کنید و نتایج را در اختیار آنها قرار دهید. یک طرح توجیه خوب با تکیه بر چشم انداز طرح، در نظر گرفتن بسیاری از مولفه های درونی و بیرونی موثر در طرح،برنامه و استراتژی ها و در برگیرنده اجزای اصلی تشریح فنی ، بررسی مالی و ... می شود.

6.   ثبت شرکت : می توان گفت اولین اقدام اجرایی راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت است. از نکات مهم ثبت شرکت نوع شرکت (سهامی، با مسئولیت محدود،تضامنی،نسبی و...) است که هر کدام قوانین وشرایط خود را داشته و باید با اشراف به تمام این قوانین اقدام به ثبت شرکت نمود.نکته مهم دیگر تعیین نام شرکت است. بهتر است نام شرکت با زمینه کاری شما مرتبط باشد و هم زیبا و گیرا باشد.پ

7.   حفظ و حمایت از ایده: در خلال انجام مراحل بالا همواره باید نگران سرقت ایده توسط دیگران و از دست دادن آن باشید برای جلوگیری از سرقت و یا سوء استفاده دیگران می توانید بسته به نوع ایده (طرح صنعتی، اختراع،طراحی نرم افزاری و...) یک سری اقدامات ثبتی انجام دهید.این اقدامات عبارتند از: ثبت اختراع،ثبت برندو... .پ